
PLUG-IN HYBRIDES MET GROOTSTE ELEKTRISCHE ACTIERADIUS
Ook Mercedes-Benz biedt een ruim aanbod van plug-in hybrides, vooral voor de compacte modellen. Ze variëren een beetje qua verbruik en actieradius, maar voor dit overzicht hebben we ze gebundeld. De typeaanduiding ‘250e’ betekent altijd een viercilinder benzinemotor met elektrische ondersteuning, goed voor 218 pk. Voor de Mercedes-Benz A-klasse betekent dat 75 kilometer elektrisch rijden, terwijl een GLA 250e maximaal 62 kilometer elektrisch kan afleggen.
Deze SUV-drieling van het Toyota-moederconcern vertoont qua techniek grote gelijkenissen. Ze hebben een hybride aandrijflijn bestaande uiteen 2,5-liter viercilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor, samen goed voor 306 pk. Dankzij het accupakket met een capaciteit van 18 kWh is het mogelijk om tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat klopt aardig, zo blijkt uit onze eigen autotests van de Toyota en de Lexus.
Ook BMW biedt steeds meer plug-in hybrides in verschillende segmenten aan, waaronder de X1 en de X5. Ondanks dat het twee behoorlijk verschillende SUV’s zijn met verschillende aandrijflijnen, bieden ze beide een elektrische actieradius van 89 kilometer. Bij de BMW X1 xDrive30e bestaat de aandrijftechniek uit een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 150 pk die wordt ondersteund door een 177 pk sterke elektromotor. Dat brengt het systeemvermogen op 326 pk.
In 2022 werd deze nieuwste generatie Range Rover gepresenteerd. Deze gracieuze mastodont is er ook als zuinige plug-in hybride. Deze versie heeft behalve een 440 pk sterke V6 turbobenzinemotor ook een 143 pk sterke elektromotor. Op papier levert dat een systeemvermogen op van 440 pk. Voor deze 2.770 kilo wegende SUV belooft de fabrikant een gecombineerd verbruik van – hou je vast – 1 op 125.